De Keuzes voor RTV Dordrecht

We plaatsen hier de films welke ook bij RTVD te zien zijn, zo kunnen leden welke niet in Dordrecht wonen of niet de regionale zenders in hun pakket hebben toch de films zien.

SGD-films zijn maandelijks te zien op RTV Dordrecht.
De uitzendtijden zijn: vanaf de eerste dinsdag van elke maand na het journaal van 18.00 uur met elk uur herhalingen tot woensdag 18.00 uur en een herhaling, twee weken later op een zondag ook van 13:00 uur tot maandag 18:00 uur. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van de thema’s op de zender.

SGD-ers, die de uitzendingen niet kunnen ontvangen, kunnen op het ledengedeelte van de website de inzending bekijken.
SGD-ers met een Ziggo abonnement kunnen op kanaal 40 ook de uitzending zien, natuurlijk afhankelijk van het pakket.

Dinsdag 5 – woensdag 6 en dinsdag 19 – woensdag 20 maart.
Henk Nieboer is altijd goed voor een film over kunst. In de film Verbeke Foundation in deze film zien we diverse tentoonstelling waar de kunst vergankelijk is. het staat er en er wordt niets meer aan gedaan. Langzaam zal de tijd zijn rol spelen.

Vrijwilligers van Crabbehof een SGD-productie. Toen we als club nog in de Nieuwe Stoof (het wijkcentrum van Crabbehof) bivakkeerden werden we regelmatig gevraag om een film voor de wijk te maken. De film is al wat ouder, (2009) maar we kunnen ons daardoor wel realiseren, hoe belangrijk vrijwilligers nog steeds zijn voor de samenleving. Er is door veel SGD-ers met plezier aan gewerkt.

Dinsdag 6 – woensdag 7 februari.
De weekenduitzending is nog niet bekend i.v.m. verhuizing RTV Dordrecht
Het van Gogh jaar bracht Leen Vos op het idee voor een film. Het werd Een bewogen leven, Vincent van Gogh. In een mix van oude en nieuwe opnamen (ook Super8) van Leen volgen we zijn leven en werken.
Een andere schilder worden belicht in Waanzin of fantasie, Jheronimus Bosch van Ben van der Stigchel. De film is het resultaat van een museumbezoek.

Dinsdag 9 – woensdag 10 en dinsdag 23woensdag 24 januari
Kamer 302. Jaap den Boer, Ineke Vastenhoud, Annemarie Visser en Ria Wemelsfelderen maakten deze speelfilm naar een idee van Ineke. Om spelers te vinden binnen de club was geen probleem. Om in het ziekenhuis te mogen filmen werd alle medewerking verleend. De film werd met de jaarwedstrijd van 2012 uitstekend ontvangen. De jury vond de film goed voor de 1e prijs en ook voor de zaalprijs behaalden ze een duidelijke meerderheid.
Loflied, ode aan de natuur. Ineke Vastenhoud volgt de tekst van het lied De natuur, in1960 gezongen door Willeke Alberti. Voor de film heeft ze vele filmtochten gemaakt om de juiste shots te vinden. Natuurlijk kon ze ook in haar archiefopnamen wel het nodige vinden. Ze heeft geprobeerd de tekst zo veel mogelijk te volgen.Ook Ben van der Stigchel is de natuur ingegaan om een Ode aan de natuur te brengen.

Dinsdag 5 – woensdag 6 en zondag 16 – maandag 17 december
Het onderwerp Energie van het Themafestival 2023 vonden onze leden erg moeilijk. Toch zijn er leuke films
uitgekomen.
Ben Kleinjan heeft de hulp van chatgpt gebruikt om een aanzet te krijgen, waarmee hij zelf verder kon aan zijn film Energie leeft.
Op zoek naar een vliegende reiger van Ineke Vastenhoud heeft haar eigen energie onderwerp van haar film gemaakt .
Met Vroeger van Ruud Meyer heeft samen met zijn familie heden en verleden verbonden.

Dinsdag 7 – woensdag 7 en zondag 12 – maandag 13 november
Met Henk Nieboer gaan we Fietsen door de nieuwe Dordtse Biesbosch. Zoals we van Henk gewend zijn krijgen we ook interessante informatie mee.
In de film Louisa- en Cannemanspolder van Chris Schepers zien we een wisselend aanbod van bloemen doorspekt met veel close-ups.
Rondje langs de havens van Ruud Meyer is een film naar aanleiding van de SGD-stadswandeling met veel
aandacht en detail voor stads- en muurplanten.

Dinsdag 3 – woensdag 4 en zondag 8 – maandag 9 oktober
Over de vakantiefilm Gorges du Verdon van Ineke Vastenhoud lezen we in het verslag over het festival van 2012: “Ineke Vastenhoud gidste ons door Gorges du Verdon. Over de uitspraak was nog even een kleine discussie en dan kan ik weer even wijzen op Google vertalen, waarbij je de uitspraak zo kunt horen.”
José Pijpers maakte Van Gulp tot Noordzee voor het themafestival in 2011. We lezen “… met een “verfrissend” begin, doet denken aan een aaneenschakeling van dorp(en) aan de rivier en brengt ons even terug bij de aardrijkskundeles van vroeger.”
Met De lift van Albert van der Veen duiken we in het Ruhrgebied met zijn industrie en zien we de eerste scheepslift ter wereld, die het grote verval beter aan kan dan schutsluizen. Historische beelden ondersteunen de film.
De Afsluitdijk, oud en nieuw 2019 van Henk Nieboer konden we tijdens de coronaperiode op onze website bewonderen. Het is een echte Henk Nieboerfilm met informatie en mooie beelden over de dijk, die van de Zuiderzee het IJsselmeer maakte.

Dinsdag 5 – woensdag 6 en zondag 10 – maandag 11 september 2023
Vanavond zien we wat kunstfilms en een stukje natuur.
Met Beelden van Licht van Henk Berendsen en Jan Smeets krijgen we een les iconen schilderen. De film haalde destijds diverse prijzen en is nog altijd plezierig om naar te kijken.
Henk Nieboer neemt ons mee naar het Dordrechts museum met Het verhaal is rond en Door de ogen van Jan Veth. In de eerste film vallen vooral de mooie behangsels in het museum op en de tweede, hoe kan het anders, neemt ons mee in de tentoonstelling over Jan Veth.De laatste film vind je inmiddels ook op Henks eigen YouTubekanaal.
Onder andere de kunst van het honing maken zien we in De hobby imker van Ben van der Stigchel.

Dinsdag 1 – woensdag 2 en zondag 6 – maandag 7 augustus 2023
Het is nog vakantietijd en daarom gaan we visueel op reis naar een aantal vakantiebestemmingen.
Op ons vakantiefilmfestival in mei nam Leen Vos ons mee naar Portugal en genoten we van de mooie, maar o zo toeristische streek de Algarve. 40 jaar geleden is Leen er ook geweest en er is veel veranderd.
Vorig jaar hebben we een in twee avonden een wereldreis met films gemaakt. Aart Versendaal verraste ons met een reis door 10 landen binnen 10 minuten.
Wie denkt met de film Las Vegas van Aart Versendaal getrakteerd te worden op een reisje Amerika, komt bedrogen uit. We gaan niet verder dan een van de Spaanse eilanden. De aankomst verloopt niet vlekkeloos, want binnen komen in het geboekte adres valt niet mee. Een dichte poort en communicatie via de telefoon. Maar eenmaal binnen kon er volop genoten worden van de vakantie.

Dinsdag 4 – woensdag 5 en zondag 9 – maandag 10 juli 2023
Let op betreffende de weekenddata. De eigen programmering van RTVD kan ervoor zorgen, dat de SGDuitzending een week later of op een ander tijdstip plaats vindt.
Deze maand zien we een paar vakantiefilms van onze SGD-ers. we beginnen met Chiang Mai, markten en olifanten van Ruud Meyer. We volgen de vakantievierders op en naast de olifanten en zien de voor ons exotische markten. Ook de kunsten van de olifanten worden even kort belicht. De film werd op het vakantiefilmfestival van 2023 vertoond.
Met Ria Wemelsfelder gaan we mee op Cruise naar IJsland. We zien vooral veel van de cruise en minder van IJsland zelf. de film zagen we op de club voor het eerst op de jaarwedstrijd van 2017.

Dinsdag 6 – woensdag 7 en zondag 18 – maandag 19 juni 2023
Het wordt weer vakantietijd en dus zien we een paar vakantiefilms.
Met Het Zwitserlevengevoel van Ria Wemelsfelder maken we een boottocht van Amerika naar Nederland, waarbij verschillende eilanden en Lissabon wordt aangedaan. De film werd voor het eerst vertoond op het SGD-vakantiefilmfestival van 2008.
Ineke Vastenhoud neemt ons mee op Een Rondreis door Madeira. Ook op een betrekkelijk klein eiland valt veel te zien. Deze film was een inzending voor het SGD-vakantiefilmfestival van 2016.

Dinsdag 2 – woensdag 3 en zondag 14 – maandag 15 mei 2023
Met De passie van de gebroeders Schlumpf spelen we in op de actualiteit. Immers ook in Dordrecht werden loodsen vol met speciale auto’s ontdekt. Ineke Vastenhoud vertelt ons het bijzondere verhaal van de twee textielbaronnen met een passie voor auto’s, terwijl ze door het museum wandelt.
Met Schilderachtig Scheffersplein van Ria Wemelsfelder blijven we gewoon in Dordrecht en beleven we de artistieke kant van onze Dordtenaren midden in de stad.
Voor de 5 meiviering hebben we in 2010 met elkaar gefilmd in het toen 125-jarig Merwesteinpark. Deze SGD-film is ook nu nog een plezier om naar te kijken.

Dinsdag 4 – woensdag 5 en zondag 16 – maandag 17 april 2023
We beginnen met Hergebruik Dordtse brugwachtershuisjes van Henk Nieboer. In de huidige tijd worden de bruggen vanaf
afstand bediend en zijn de huisjes niet meer nodig. Ze kunnen dan een andere functie krijgen. De film deed mee aan de jaarwedstrijd en kreeg de derde prijs.
Een camera ook in huis gebruiksklaar te hebben staan heeft zo zijn voordelen. We zien het bij de film Kat en muis van Ruud Meyer. In de nabespreking van de film wordt uitgebreid gepraat over het wendingspunt in de film. Velen wachten op het moment, dat de kat met de muis aan de haal gaat en sommige tere zielen griezelen al bij voorbaat.
Tenslotte kunnen we nog een keer van Dordrecht genieten. We zien de verschillen tussen toen en nu met de
film Dordrecht 1963-2022 van Wim van der Graaf. Na overzetten van de S8-beelden van zijn vader heeft
Wim dezelfde plekken opnieuw bezocht en in de montage gemengd. Een leuk idee.

Dinsdag 7 – woensdag 6 en zondag 12 – maandag 13 maart 2023
We gaan de lente in en dat zien we terug in de films van deze maand.
Henk Nieboer laat de Lente in Dubbeldam zien. Met de muziek aangepast aan de beelden gaan we lekker het
voorjaar in.
Ben Mars heeft een echtgenote, die actief is in het Munnikepark in Zwijndrecht. Toen er vrachtwagens vol met
bloembollen machinaal in een lijn gepoot werden, had Ben zijn idee voor het themafestival Lijnen in 2013 met
als resultaat de film 120.000 bloembollen in het Munnikepark. In het najaar geplant kunnen we in het voorjaar
de bloemen zien opkomen, maar dat is weer een andere film.
Gérard Wagemakers bewijst met Ik hou van mijn Holland, dat het ook de moeite loont om je vakantie in eigen
land door te brengen. We zien bekende en minder bekende plaatsen in Nederland, die allemaal de moeite
van een bezoek waard zijn.
Soms liggen de filmonderwerpen gewoon in je achtertuin en dat zien we met Bruidsvlucht van Ruud Meyer.

Uitzending op Dinsdag 7 Febr. Vanaf 18.00 uur tot Woensdag 8 Febr. 18.00 uur. Herhaling op Zondag 12 Febr.18.00 uur tot Maandag 13 Febr. 18.00 (i.v.m. programma aanbod kan dit aangepast worden)

1. In Dordrecht staat een huis, van Cees le Bruin en Bob Wemmers.
  2. Van der Dool, Biesbosch schilders, van Henk Nieboer.
  3. Kunstproject, Rivier, Boot, Stad, van Henk Nieboer.

In Dordrecht staat een huis is een film over het landgoed Weizigt van Bob Wemmers en Cees le Bruin.
In een verslag van het SGD-clubblad schreef Kees Visser (2009): “In een historische koets zien we Henk Klein, directeur van het landgoed Weizigt, vroeger het eigendom van de familie Roo van Capelle, die in 1886 het koetshuis liet bouwen. Betegelde wanden, koperen trapleuning, want de Heer Roo was een fervent paardenliefhebber. ….. Een natuur & milieucentrum is het nu geworden. Toen voor kinderen een waar paradijs.”
Henk Nieboer maakt veel films over kunst. Een uitleg daarover werd ondersteund door o.a. de film van den Dool en Biesbosch schilders. Het is een bewijs, dat een museumbezoek niet altijd statische beelden hoeft op te leveren en ook geen diaserie hoeft te worden.
Het kunstproject Rivier, Boot, Stad heeft de nodige stof doen opwaaien in Dordrecht. Voor- en tegenstanders vielen over elkaar heen. Ondanks het slechte weer heeft Henk Nieboer die bewuste dag gefilmd. We zien de tocht met de tjalk en de activiteiten eromheen vanaf het museum en daarna door de stad. Ook als je tegenstander van het project bent, dan is de film leuk om te zien.

Dinsdag 3 – woensdag 4 en zondag 8 – maandag 9 januari 2023
De Vereniging Oud Dordrecht reikt sinds een aantal jaren de Puienprijs uit. De prijs draait om historische puien, die opgeknapt zijn. Het is niet gemakkelijk om zo’n film te maken. Je moet werken met archiefbeelden, alles is statisch en er wordt veel informatie gegeven. Die ‘informatietijd’ moet je opvullen met beelden. De heren zijn er in geslaagd om gedurende de hele film de aandacht vast te houden en dat is knap.

Dinsdag 6 – woensdag 7 en zondag 18 – maandag 19 december
Voor de decembermaand heeft ons RTVD-team een aantal kerstfilms uitgezocht.
Henk Nieboer heeft in 2016 de kerstmarkt in Dordrecht bezocht en hij heeft zijn camera niet thuisgelaten.
Aart Versendaal laat ons meegenieten van een kersttrip naar Londen.
Leen Vos viert met ons een wat andere kerst. Hij is naar de grotten in Valkenburg geweest, waar hij zandsculpturen gefilmd heeft. Een paar jaar eerder heeft hij de kerstmarkt in Halsteren bezocht. We zien de beelden ervan.

Ook in coronatijd kon je nog genieten in Dordrecht. Met het lichtjesfeest was Ineke Vastenhoud net op tijd met haar rondje door de stad. De andere dag werd het wegens de vele drukte toch afgelast. Maar deze beelden hebben we.

Dinsdag 1 – woensdag 1 en zondag 6 – maandag 7 november
Deze zomer zijn we met de club gaan filmen rondom de Grote Kerk en in het Wantijpark. De bedoeling is, dat van het Wantijpark een film met het materiaal van de leden gemaakt wordt. Toch werd iedereen verzocht om ook met de eigen beelden een film te maken. Bij de Grote Kerk blijft het individueel. Daarbij werd wel de opdracht gegeven om het lijnenspel in de beelden aandacht te geven.
Henk Nieboer heeft naast het filmen op de middag met de club ook opnamen gemaakt bij Wantijpop, dat eindelijk na corona weer gehouden kan worden. Je kunt meeproeven van de sfeer.
Ruud Meyer is na de middag filmen bij de Grote Kerk nog extra opnamen gaan maken, zodat hij ons kan verrassen met een mooie complete film.
Aart Versendaal heeft ooit een uitgebreide rondleiding door de Grote Kerk gehad voor het Gilde met de gidsen van Dordrecht. Hij heeft daar een mooie film van gemaakt met beelden van plekken in de kerk, waar men normaliter niet zo snel komt.

Voor de maand oktober beginnen de uitzendingen op dinsdag 4 oktober met de herhaling op zondag 23 oktober volgens het bekende uitzendschema. Het SGD RTVD-team heeft een compilatie gemaakt van de volgende films.
Park Merwestein van Henk Nieboer met opnamen van een tentoonstelling over moderne kunst. De opnames laten een groot aantal onderwerpen zien en geven een goede indruk van datgene, wat de moderne kunst heden ten dage zoal heeft te bieden.
Leen Vos heeft een verslag van zijn vakantie per bus naar en in Zwitserland gemaakt. De film begint in Genève. Met een boot wordt een tocht over het gelijknamige meer gemaakt. Vervolgens besteedt men aandacht aan een reis met de Glacier Express, waarmee de mooiste gebieden worden doorkruist. Hoogtepunt vormt een tocht naar de Matterhorn en een bezoek aan het schilderachtige plaatsje Zermatt. De film blinkt uit door haar prachtige natuuropnamen.

September de maand van de vakantie tijd daarom genieten van nog wat vakantiefilms. De uitzendingen zijn weer naar het oude schema gezet vanaf dinsdag 6 tot woensdag 7 en zondag 11maandag 12 september.
Een en ander is natuurlijk afhankelijk van de thema’s van de zender. Omdat de uitzending van 11 september niet doorging wordt de september compilatie van SGD-films komende zondag 18 september nog een keer uitgezonden, vanaf 12.00 op TV Dordrecht na een concert van Timbres Divers, met herhaling ieder uur t/m maandag 17.00 uur.

In april 2022 hebben we twee clubavonden besteed aan het maken van een filmische wereldreis.
Ruud Meyer reisde in 2007 naar Indonesië, waar zijn roots liggen. Hij liet ons een film over de Bromo zien met de door toeristen geliefde zonsopgang.
Ria Wemelsfelder liet ons opnieuw genieten van Door een ringetje gehaald. Een film over de bergvolken van Thailand, waaronder de Longnecks. Het verklaart meteen de titel. Op het vakantiefilmfestial van 2012 ontving zij hiermee de eerste prijs.
Met Henk Nieboer volgen we de pelgrimsroute Van Léon naar Santiago de Compostela. En nee, Henk heeft de route niet gelopen.

In de maand augustus worden de films vertoont op dinsdag 2woensdag 3 en zaterdag 6zondag 7 volgens de bekende uitzendtijden, (kijk hierboven).
In deze vakantiemaand zien we een drietal zeer verschillende vakantiefilms.
In de Isaan van Ruud Meyer, met deze film deed Ruud mee aan ons vakantiefilmfestival. In 2011 maakte hij de reis naar Thailand en recent werd de film door hem gemonteerd.
In onze Explicateurs van mei en van juni/juli kun je er nog meer over lezen. De reis is gemaakt vlak voor hij lid werd van onze club. Op de vraag of hij nu anders zou filmen, was het antwoord “nee.” Later liet hij weten, dat wel zijn manier van monteren erdoor veranderd is.
Ben van der Stigchel heeft op de muziek van Bløf “de Zeeuwse kust” een film genaamd De kust gemaakt. Omdat de film aangeboden werd op een werkgroepavond, werd er uitgebreid over gesproken. Je ziet dan, dat je al snel een tekort aan beelden hebt. Geadviseerd werd o.a. om altijd eerst de muziek op de tijdlijn te zetten en daarna passende beelden toe te voegen. De Explicateur van oktober 2012 verhaalt er uitgebreid over.
De ster van Franeker van Henk Nieboer is vertoond op het vakantiefilmfestival van dit jaar. De zoektocht naar deze ster brengt ons in het planetarium. Henk behaalde met de film de eerste prijs. Over deze film lees je meer in de Explicateur van mei in het verslag van het vakantiefilmfestival en van de nabespreking.